کاوشگران صنعت پارس آرین کاوشگران صنعت پارس آرین آشنائی با SEO | دانلود پروژه رایگان و تازه های تکنولوژی و کامپیوتر
۰

آشنائی با SEO

مقدمه

زمانی که کاربر برای Search مطلبی به اینترنت مراجعه می کند در واقع موتورهای جستجوگر اقدام به یافتن اطلاعات مورد نظر در میان صدها و شاید حتی هزاران سایت مختلف می کنند. چون نتایج بدست آمده بسیار بالا است کاربر هیچگاه تمام نتایج را مورد بررسی قرار نمی دهد و ممکن است پس از بررسی نتایج در صفحه اول به صفحه دوم مراجعه کند و یا صفحه سوم ولی هیچگاه به نتایج صفحه دهم مراجعه نکند. بنابراین موقعیت قرار گیری یک سایت در صفحات نتایج بسیار مهم است. یعنی هر چه یک سایت در صفحات اولیه نتایج قرار گیرد امکان دیده شدن و استفاده از آن سایت افزایش می یابد که این مسئله باعث بیشتر شناخته شدن سایت می گردد.

SEO چیست؟

SEO یا Search Engine Optimization فرآیند بهینه سازی یک سایت است تا موتورهای جستجوگر آن را بهتر بشناسند به عبارت دیگر با پیشرفت کردن جنبه های داخلی و خارجی یک سایت بهترین رتبه بندی ممکن در صفحات نتایج را بدست آورد و تعداد بازدیدکنندگان از آن سایت را افزایش داد. روشهایی که به منظور بهینه سازی سایتها استفاده شده به ۲ دسته تقسیم می شوند که در اصطلاح White Hat و Black Hat نامیده می شوند.
White Hat: روشهای مجازی می باشند که مطابق با معیارهای موتورهای جستجو گر هستند و با استفاده از این روشها می توان یک سایت را به گونه ای بهینه سازی کرد که نتایج مثبتی را در پی داشته باشد و سایت مدت زمان زیادی به فعالیت خود ادامه دهد.
Black Hat: روشهای غیر مجازی هستند که بعضی از صاحبان سایتها برای ارتقاء سایت خود از آنها استفاده می کنند اما اگر موتورهای جستجو گر متوجه بشوند که در سایتی از این روشها استفاده شده ادامه فعالیت آن سایت را قدغن خواهند کرد و نام آن سایت را از فهرست اسامی سایتهای خود حذف خواهند کرد.

تاریخچه مختصری از SEO

در اواسط دهه ۱۹۹۰ بود که صاحبان سایتها اقدام به بهینه سازی سایتهایشان کردند و در آن زمان موتورهای جستجوگر برای رتبه بندی کردن یک سایت تنها به کدهای Meta-tag اکتفا می کردند و بر اساس همین کدها به رتبه بندی سایت می پرداختند.
همه کاری که صاحب یک سایت باید انجام می داد این بود که سایت خود را به موتورهای جستجوگر ارائه دهد که آنها با استفاده از ربات هایی صفحات سایت را مورد بررسی قرار می دادند و اطلاعات کلی را در مورد محتوی سایت به دست می آوردند و آنها را فهرست بندی می کردند. آن اطلاعات شامل کلماتی بودند که در محتوی یک سایت قرار داشتند و کلمات کلیدی محسوب می شوند. در واقع صاحبان سایت ها متوجه ارزش بالای داشتن یک رتبه خوب در صفحات نتایج Search شده بودند فرصتی برای دیده شدن و شناخته شدن!
اما پس از مدتی مشخص شد که تنها استفاده از Meta-tag ها برای رتبه بندی یک سایت مناسب نیست، زیرا بسیاری از صاحبان سایتها به منظور افزایش شمار بازدید کنندگان و بدست آوردن رتبه بهتری در صفحات نتایج با قراردادن کلمات و عبارات نا مربوط اقدام به فریب موتورهای جستجوگر می کردند و بنابراین نتایجی که موتورهای جستجو گر ارائه می دادند نادرست و متناقض و نا مربوط به مطلب مورد Search بود پس از مدتی به دلیل تقلبهای زیادی که توسط صاحبان سایتهای مختلف برای بدست آوردن رتبه بهتر انجام می گرفت موتورهای جستجو گر اقدام به بررسی عوامل دیگری نیز کردند تا با بررسی کلیه آن عوامل به رتبه بندی سایتها بپردازند. این عوامل مخفی هستند تا مورد دستکاری و تقلب قرار نگیرند مثلا موتور جستجو گر Google از ۲۰۰ عامل مختلف برای رتبه بندی سایتها استفاده می کند.

 

Spider یا خزنده (عنکبوت) چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو محتویات و اطلاعات یک وب سایت را با فرستادن spider در بانک اطلاعاتی خود جمع آوری می کنند که اصطلاحاً به آنان bots گفته می شود.این bots ها به منظور دنبال کردن لینکها از یک پرونده به پرونده دیگر طراحی شده اند. موتورهای جستجوی اصلی مانند Google و Yahooادا می کنند که روزانه حدود ۱۵۰ میلیون مورد توسط نرم افزارهای خزنده در بانک اطلاعاتی خود ثبت می نمایند. خزنده های موتورهای جستجو محتویات صفحه را خط به خط و از چپ به راست (در سایتهای انگلیسی) خوانده و ذخیره می نمایند.چنانچه این خزنده ها در محتویات سایت به لینکهایی برخورد نمایند آن را ثبت کرده و یک BOT جدید را جهت بررسی و جمع آوری اطلاعات آن ارسال می کنند. بنابراین وبمسترها نیازی به ثبت دستی سایت خود در موتورهای جستجو ندارند،(هرچند این کار باعث می گردد سایت آنها سریع تر در موتورهای جستجو ثبت گردد.) زیرا Spider ها قادر خواهند بود کلیه سایتهای تحت وب را پیدا نمایند.

 

چرا SEO مهم است؟

چرا بهینه سازی برای موتورهای جستجو مفید می باشد. موارد ذیل برخی از دلایل این موضوع می باشند:
▪ برتر بودن در نتایج جستجو مشتری های زیادی را به دیدار از وب سایت شما دعوت میکند.
▪ ۸۷ در صد تمام بینندگان شما از یک صفحه یک وضعیت دارند.
▪ ۹۱ در صد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده میکنند.
▪ طبق آخرین تحقیقات بیش از ۲۵۰ میلیون جستجو در روز در کشور انگلیس انجام میپزیرد.
▪ ۷۳ در صد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز میشود.
▪ ۳.۵ بیلیون از وب سایت با هم بر سر رقابت پول هستند، اما واقعیت این این است که فقط کسرهای از یک درصد به صفحه اول می رسند.

 

روشهای بهینه سازی سایت

 

۱- بهینه سازی متا تگ ها (Meta-tag)

مهم ترین Meta-tag هایی که برای بهینه سازی سایتها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از title و Keyword و Description

تگ title: نام هر صفحه در این تگ معرفی می شود. هیچگاه صفحات سایت همنام باشند. همینطور هرگز نباید نام بیش از ۶۰ کاراکتر باشد.

تگ Keyword: کلمات کلیدی هر صفحه در تگ Keyword قرار می گیرد. کلمات کلیدی را با یک کامای انگلیسی از هم جدا کنید. کلمات کلیدی در محتوای صفحه باید به تعداد قابل اعتنا تکرا شوند اما نه آنقدر زیاد که به عنوان spam شناخته شوند. در ضمن بین ۵ تا ۱۰ کلیدواژه برای هر صفحه کافیست.

تگ Description: شرح مختصری از صفحه در این تگ قرار می گیرد. این شرح نباید بیش از ۱۶۰ کاراکتر باشد. همینطور باید شامل کلمات کلیدی در محتوای صفحه باشد البته نه آنقدر زیاد که به عنوان spam شناخته شوند.

 

۲- تبادل لینک

تبادل لینک عامل مهم دیگری که ارزش سایت شما را مشخص می کند. اگر سایت های دیگر Link سایت شما را در سایت های خود قرار دهند این نشاندهنده آن است که مطالب و محتویات سایت شما از ارزش بالایی برخوردار است.
یک طرز فکر غلط در میان وب مسترهای ایرانی وجود دارد و آن این توهم است که: تو به من لینک بده و من هم به تو لینک می دهم تا ارزش سایت هر دو بالا برود این یک طرز فکر کاملا اشتباه است و حتی یک امتیاز منفی برای سایت محسوب می شود. سایت شما باید با سایت هائی تبادل لینک داشته باشد که از نظر محتوا شباهت داشته باشید. بعلاوه کلمات کلیدی سایت شما در آن جا هم استفاده شده باشد.

 

۳- مدیریت محتوا

هرگز تمرکز خود بر محتوای عمیق و یکپارچه و منسجم را از دست ندهید. یک محتوای دقیق و منسجم کابران اتفاقی را به کاربران دائمی تبدیل می کند. افزایش بازدید کاربران و تعداد کلیلک های سایت سرانجام موتورهای جستجو را به اهمیت سایت شما واقف می سازد. بنابراین صبور باشید تا کاربران به شما رجوع کنند.
استفاده از حروف اضافه و کلمات تکراری در متن یک صفحه را به حداقل برسانید. تا جایی که امکان دارد از جملات کوتاه و مفید استفاده کنید زیرا یک کاربر تمایل دارد با صرف حداقل زمان ممکن به اطلاعات مورد نظرش برسد پس بهتر است به جای جملات طولانی با کلمات تکراری و حروف اضافه زیاد از جملات کوتاه و پر محتوا استفاده کنید. این نکته در مورد تیتر یک متن هم صدق می کند. عنوانی که برای یک متن انتخاب می کنید هر چه ساده تر و مفهوم تر باشد بهتر است.

 

۴- مدیریت تصاویر

بکارگیری عکس زیبائی و طراوت را به صفحه می بخشد اما اگر وب سایت تخصصی عکس نیستید از تصاویر کمتر استفاده کنید. کاربر درک صحیح و سریع تری از عکس دارد تا محتوای متنی اما موتور جستجو تصویر را درک نمی کند. بنابراین حتما تگ alt مربوط به تصویر را با عنوانی مناسب عکس پرکنید.
برای بهینه سازی تصویر جهت استفاده در وب می توانید از برنامه JPEG Comperessor استفاده کنید اما پیشنهاد من فتوشاپ است. برای آنکه یک تصویر سبک و کم حجم داشته باشید تصویر را با فتوشاپ باز کرده و از فایل گزینه save for web را انتخاب کنید تا یک تصویر اپتیمایز و سبک برای شما ایجاد شود.

 

۵- دوره و قدمت ثبت دامنه

عامل مهم دیگر در کسب رتبه بهتر برای یک سایت میزان مدتی است که ازثبت یک Domain Name می گذرد و همچنین مدت زمانی که یک Domain Name برای آن مدت ثبت می شود. بعضی از Domain Name ها تنها برای مدت زمان ۱ سال ثبت می شوند و بعضی دیگر برای مدت بیشتر( مثلا ۱۰ سال). بنابراین وقتی می خواهید یک Domain Name ثبت کنید آن را برای طولانی ترین مدت زمان ممکن ثبت کنید.

 

۶- لینک های شکسته و لینک های یتیم

گفته شد تبادل لینک با سایت های مشابه بسیار با اهمیت است. نکته قابل اعتنای دیگر وجود لینک بین صفحات مختلف یک سایت است. صفحات نباید کاملا مستقل باشند و باید چند صفحه دیگر از سایت به آن صفحه لینک داشته باشند و همینطور هر صفحه نیز حاوی لینکهائی به صفحات دیگر باشد. صفحه ای که فاقد لینک ورودی باشد اصطلاحا orphan یا یتیم خوانده می شود. پس نگذارید صفحه هایتان یتیم شوند! درباره لینک های شکسته نیز در بحث افزایش ترافیک سایت نکات لازم ارائه شده است.

 

سایر نکات کلیدی

– تهیه نقشه سایت دقیق
– Update کردن صفحه های سایت
– عدم استفاده از Flash در سایت
– طراحی ساده و زیبا
– از Cloaking اجتناب کنید.
اینکه صفحه ای با یک سری مطالب و ا طلاعات به موتورهای جستجوگر ارائه کنید و یک صفحه کاملا” متفاوت به User نشان بدهید Cloaking نامیده می شود این کار به نوعی فریب موتورهای جستجو گر محسوب می شود ولی موتورهای جستجو گر خیلی زود به این روش استفاده شده پی می برند و از ادامه فعالیت سایت جلوگیری خواهند کرد.
– عدم کپی برداری از سایتهای دیگر
مطالب و متن سایتهای دیگر را برای سایت خود کپی برداری نکنید. این کار غیر قانونی است و موتورهای جستجوگر به سرعت متوجه آن خواهند شد و ممکن است از ادامه فعالیت سایت شما جلوگیری به عمل آورند.

در آخر می توان به این نکته اشاره کرد که به طور کلی با افزایش مطالب مفید و محتوی با ارزش در یک سایت می توان به پیشرفت سایت کمک کرد.

برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *