کاوشگران صنعت پارس آرین ۲۵ اختراع برتر ۲۵ سال اخیر | دانلود پروژه رایگان و تازه های تکنولوژی و کامپیوتر
۰

۲۵ اختراع برتر ۲۵ سال اخیر

۲۵ اختراع برتر ۲۵ سال اخیر چکیده:
25 اختراع برتر سال‌های اخیر به انتخاب پاپ‌ساینس: از سیستم ترمز ای.بی.اس گرفته تا تونل مانش، گوگل مپس، ایکس‌باکس لایو و نام‌هایی که هرگز نشنیده‌ایم؛ اما آغازگر تحولات بزرگی بودند به چشم می‌خورد.

 

 

اولین اختراع برتر 25 سال گذشته متعلق به صنعت هوافضا است و هواپیمای جنگی B-2 نام دارد. طراحی متفاوت این بمب‌افکن و پوشش کامپوزیتی بدنه آن باعث می‌شود بدون اینکه توسط رادار ردیابی شود، بتواند در منطقه جنگی پرواز کند. حداکثر برد این بمب افکن 6هزار مایل دریایی (بیش از 11هزار کیلومتر) است و می‌تواند محموله‌‌ای با وزن تقریبی 20 تن را حمل کند.

 

 

 

شاید انتخاب کیوریاسیتی به عنوان یکی از برترین اختراعات سال‌های اخیر کمی عجیب به نظر برسد؛ اما مطمئن باشید ارزشش را دارد. این کاوشگر 5 برابر نمونه‌های پیشین وزن داشته و از ژنراتوری استفاده می‌کند که می‌تواند نیروی مورد نیاز برای آن را تا 700 روز زمینی تأمین کند. علاوه بر این کیوریاسیتی آزمایشگاه بسیارمجهزتری است و می‌تواند نمونه‌های بیشتری را با خود حمل کند.

 

 

 

این برج که با ارتفاع 828 متر در دبی ساخته شده، بلندترین برج جهان است. برای طراحی و ساخت چنین ساختمانی نمی‌شود از روش‌های مرسوم ساخت آسمان‌خراش‌ها استفاده کرد. به همین دلیل این برج روی یک طرح سه‌پایه بنا شده که می‌تواند ساختار 6 ضلعی مرکزی آنرا حفظ کند.

 

 

 

ساخت این دوربین ثابت فوق‌العاده که به کمک پردازنده قدرتمند D-SLR می‌تواند 30 فریم در ثانیه را که هر یک وضوحی معادل 21 مگاپیکسل دارند، به فرمت ویدئو تبدیل کند، یک اتفاق بزرگ برای عکاسان است. طی سه سال گذشته فیلمبرداری فیلم‌های متعدد مستند و سینمایی توسط این دوربین ثابت انجام شده است.

 

 

 

در این سال تلاش 14 ساله گروه عظیمی از دانشمندان به ثمر نشست و فیزیکدانان بالاخره موفق شدند وجود بوزون هیگز را (که می‌تواند چگونگی شکل‌گیری جهان را به ما نشان دهد) در دو مرحله مورد آزمایش قرار دهند. نقص فنی این تونل 26 کیلومتری به وزن 35 تن تنها چندین روز بعد باعث شد تحقیقات برای 14 ماه متوقف شود.

 

 

 

حدود 5 سال پیش زمانی که اپل برای اولین‌بار آی‌فون را رونمایی کرد، گوشی همراهی که می‌توانست اینترنت را در جیب فرد بگذارد، چندان جالب‌توجه به نظر نمی‌آمد. اما شیوه ساده استفاده از آن و تجربه خوب کاربران در کنار معرفی فروشگاه نرم‌افزارهای کاربردی باعث شد محبوبیت بسیاری را کسب کند و باعث شود سیستم‌های عامل موبایل آینده نیز از آن پیروی کنند.

 

 

 

گوگل مپس را باید یکی از ایده‌های خوب سال‌های اخیر دانست که در ابتدا با صرف هزینه زیادی توسط آزمایشگاه گوگل تهیه شد و پس از آن در سال 2008 با ارائه گوگل مپ‌میکر به کاربران اجازه داد در خلق آن همراهی کنند. این نقشه که قطعه‌قطعه باز می‌شود در زمان و پهنای باند کاربران صرفه‌جویی زیادی خواهد کرد و به سادگی قابل استفاده است.

 

 

 

هشت سال پیش دکتر جاناتان راتبرگ موفق شد در تعیین توالی ژنتیکی انسان یک قدم بزرگ بردارد و سیستمی را ابداع کند که طی یک ماه و با هزینه‌ای حدود 300هزار دلار می‌تواند توالی ژنوم هر انسان را تعیین کند. او از تراشه‌ای استفاده کرد که می‌توانست صدهاهزار قطعه دی.ان.ای را در خود جای دهد، این در حالی است که روش پیشین تنها برای 384 قطعه به شکل همزمان جا دا

 

 

 

هدف شرکت‌کنندگان در ایکس پرایز تنها این نیست که بتوانند حداقل‌های مورد نظر این مسابقه مانند دوبار سفر به ارتفاع 100 کیلومتری زمین همراه با دو مسافر در طی دو هفته متوالی را برآورده کنند، بلکه می‌خواهند به دنیا نشان دهند که ابزارهایی به جز شاتل‌ها برای رسیدن به مدار زمین وجود دارد. کشتی فضایی 1 اولین فضاپیمای خصوصی بود که موفق شد تا ارتفاع 112 کیلومتری زمین بالا رفته و پس از آن به زمین برگردد.

 

 

 

تنها یک دهه پیش وجود بازی‌های آنلاین ایده عجیبی بود؛ اما پس از اینکه مایکروسافت ایکس‌باکس لایو را به عنوان بخشی افزودنی به کنسول بازی خود معرفی کرد، تنها طی 9 سال گذشته برای بسیاری از ما مانند اتصال بی‌سیم به اینترنت به جزئی روزمره از زندگی تبدیل شده است.

 

 

 

پیش از سال 2003 هیچ امکانی برای اتصال بی‌سیم به اینترنت وجود نداشت. اولین‌بار در این سال 802.11g معرفی شد که می‌توانست فضایی 15 فوتی /5 متر را در اطراف خود را با حداکثر سرعت 54 مگابایت در ثانیه پوشش دهد. پس از آن دستگاه‌های قدرتمندتری ابداع شدند که می‌توانستند از یک نقطه اتصال مورد نیاز یک خانه یا دفتر کوچک را تأمین کنند.

 

 

 

این دستگاه ضبط دیجیتال ویدئو برای اولین‌بار به دوستداران سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی اجازه داد، برنامه مورد علاقه خود را در هر زمان که می‌خواهند ببینند و تبلیغات میان برنامه را به سادگی نادیده بگیرند. در سال‌های بعد که تهیه‌کنندگان برنامه‌های ماهواره‌ای و تلویزیون‌های کابلی بیشتر شدند، این امکان برای خریداران فراهم شد که از دستگاه‌هایی با دو تیونر استفاده کرده و همزمان با تماشای یک برنامه، برنامه دیگری را ضبط کنند.

 

 

 

توانایی القای سلول‌های بنیادی و تبدیل آنها به بسیاری از انواع سلول‌ها و حتی بافت‌ها باعث شد تصویر ما از پیوند اعضا تغییر پیدا کند. یکی از این تحقیقات موفق در سال 1999 انجام شد و طی آن محققان توانستند ‌از سلول‌های مغز استخوان به نوع خاصی از بافت پیوندی دست پیدا کنند. این آزمایش نشان می‌داد از یک نوع سلول، انواع سلول‌های گوناگون می‌توانند مشتق شوند.

 

 

 

اصلا عجیب نیست اگر تا به حال نام Diamond Rio PMP300 به گوش شما نخورده باشد؛ اما با اثرات انقلابی آن بر دنیای موسیقی آشنا باشید. این ابزار قابل‌حمل ‌موسیقی اولین‌بار به دوستداران ترانه‌ها اجازه داد فایل‌های مورد نظر خود را با فرمت MP3 دانلود کنند یا از سی.دی روی آن بریزند.

 


 

خودروی هیبریدی پریوس طی 15 سالی که از تولید آن توسط خودروساز ژاپنی تویوتا می گذرد، می تواند جوایز سال های 1997/1376، 2003/1382 و 2009/1388 را از آن خود کند. مصرف این خودرو زمانی که در سال 2004 وارد بازار آمریکا شد، تنها 4.32 لیتر در هر صد کیلومتر بود و مدل 2010 آن توانست این عدد را به 3.95 لیتر در هر صد کیلومتر برساند.

 

 

 

از دست دادن هر دقیقه از زمان برای بیماری که دچار حمله قلبی شده معادل از دست دادن 10درصد شانس ادامه زندگی است. همین موضوع کافیست تا نشان دهد ساخت یک دفیبریلاتور یا الکتروشوک قلبی قابل‌حمل چقدر می‌تواند باارزش باشد. اولین‌بار این دستگاه به ارزش 4000 دلار تولید شد و هنوز هم دارد توسط فیلیپس وارد بازار می‌شود.

 

 

 

سال‌هاست که هالیوود ذهن انسان را با رؤیای ابزارهای های‌تک و امکاناتی که تنها در آینده وجود خواهند داشت، مشغول کرده است. یکی از آنها تلویزیون‌های فلتی بود که می‌‌تواند به دیوار متصل شود. این تلویزیون اولین‌بار در سال 1997 توسط شرکت فوجیتسو طراحی شد و 10 سانتیمتر قطر داشت.

 


 

یکی از بزرگترین قدم‌هایی که انسان توانست در راه بهبود مبتلایان به اچ.آی.وی بردارد، تولید مهارکننده‌های پروتئاز بود. این مهارکننده‌ها می‌توانستند آنزیمی را مهار کنند که برای تکثیر سلولی و در واقع تکثیر ویروس‌ها حیاتی بود. اولین‌بار در سال 1996 این داروها که توسط آزمایشگاه مرک و ابوت معرفی شده بودند، به وسیله اف.دی.ای تأیید شدند و هنوز هم در کنار دیگر درمان‌ها برای بیماران مبتلا به ایدز و اچ.آی.وی تجویز می‌شوند.

 

 

 

نیروی هوایی برای هدف‌گیری دقیق‌تر هدف‌ها و حفاظت از محل‌های مورد نظر خود به هواپیماهای دقیق‌تری نیاز داشت که یکی آنها می‌توانست هواپیمای بی‌سرنشین Teledyne Ryan Tier II باشد. این هواپیمای جاسوسی که به فناوری فروسرخ، رادار و امکان ثبت تصاویر ویدئویی مجهز بود، می‌توانست در ارتفاع بالا پرواز کند و پس از 24 ساعت تجسس به پایگاه خود برگردد.

 

 

 

می‌شود گفت پیش از اینکه مرورگر موزائیک‌ طراحی شود، گشت‌وگذار در وب به معنای امروزی آن اصلا وجود نداشت. این مرورگر اولین‌بار موفق شد تصویر و نوشته‌ها را که پیش از آن در صفحات جداگانه به نمایش در می‌آمدند، در کنار یکدیگر به نمایش بگذارد، با سیستم عامل ویندوز نیز یکپارچه شود و سهم بازار آنرا به 53درصد برساند.

 

 

 

این تونل که ساخت آن نزدیک به 6 سال طول کشید، در سال 1994 افتتاح شد تا فرانسه را به انگلستان متصل کند. بخش قابل‌توجهی از این تونل 52 کیلومتری زیر زمین ساخته شده است. این تونل از دو تونل که یکی برای حرکت قطارهای مسافربری و دیگری برای حمل بار ساخته شده، به علاوه یک تونل میانی که برای تعمیرات و نگهداری استفاده می‌شود، ساخته شده است.

 

 

 

پیش از اینکه لامپ‌های ال.ای.دی معرفی شوند، لامپ‌های مهتابی کم‌مصرف‌ترین لامپ‌های تولید شده بودند؛ اما ابعاد آنها اجازه نمی‌داد در سرپیچ‌های معمولی قابل استفاده باشند. اولین‌بار در سال 1991 لامپ‌های مهتابی کوچک و متراکم 18 واتی و 5 سانتیمتری معرفی شدند که می‌توانستند نوری معادل لامپ‌های 75 واتی رشته‌ای تولید کنند.

 

 

سیستم دیجتالی که اولین‌بار در بدنه نیکون F3 توسط مهندسان کداک تعبیه شد، یک پانل دیجیتال بود که از یک حسگر رنگی یا سیاه‌وسفید 1.3 مگاپیکسلی تشکیل شده بود. در نتیجه تصویری که گرفته می‌شد، مستقیما در یک دیسک سخت که به دوربین متصل شده بود، ذخیره می‌شد و امکان پیش‌نمایش آن نیز وجود داشت.

 

 

 

اولین‌بار کارخانه دلکو در مورین، اوهایو که یکی از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز است، موفق شد سیستم ترمز ضدقفلی را طراحی کند که از لحاظ هزینه‌های تولید قابل‌قبول بوده و بتواند در تمامی خودروها مورد استفاده قرار بگیرد. جنرال موتورز اولین خودروسازی بود که سیستم ترمز ضدقفل V1 را در خودروهای خود به کار گرفت. هنوز هم سیستم‌های ترمز ضدقفل امروزی که به مراتب پیشرفته‌تر هستند، از اصول ابتدایی این سیستم ای.بی.اس استفاده می‌کنند.

 

 

 

وجود هندوانه‌هایی که یک دست قرمز هستند و انگورهای قرمز بی‌هسته باید برای عده‌ای از افراد خبر خوشی باشد؛ اما جالب‌تر اینکه سال‌هاست از تولید چنین محصولاتی توسط «سان‌ورد اینترنشنال» می‌گذرد. این هندوانه‌ها حدود 50 سال پیش معرفی شده‌اند؛ اما این شرکت در حال حاضر به تولید نمونه‌های تازه‌ای دست زده که ادعا می‌کند که از نظر طعم و بافت بهتر از همیشه هستند.