کاوشگران صنعت پارس آرین کاوشگران صنعت پارس آرین علت اصلی افت در سئو سایت به دلیل تخیلی دانستن در همه اطلاعات | دانلود پروژه رایگان و تازه های تکنولوژی و کامپیوتر
۰

علت اصلی افت در سئو سایت به دلیل تخیلی دانستن در همه اطلاعات

چرا به فکر نوشتن این مقاله افتادم؟

این تصمیم را وقتی گرفتم که هنگام کار بر روی سایت پرشین گیگ، به دلیل دخالت یک فرد غیر متخصص در امور سئو، دچار پنالتی شدیم. در لحظه ای که این مقاله را می نویسم، پرشین گیگ برای تمام کلمات کلیدی هدف خود پنالتی شده و در نتایج حضور ندارد.

کمبود دانش، توهم دانستن سئو یا غرور بیش از حد؟

توهم دانستن سئو

اگر شما یک وبمستر، طراح سایت، صاحب کسب و کار یا در کل از جمله افرادی باشید که مستقیما با متخصصین سئو در ارتباط هستند یا به نحوی به دنبال استخدام یک فرد برای سئو سایت، یا برون سپاری آن به شرکت هایی که کار سئو انجام می دهند، باشید، احتمالا با موضوع اختلاف نظر های بعضا غیر قابل قبولی بین افراد و شرکت های انجام دهنده یا مشاور سئو خواهید بود.

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که یک شاخه تخصصی ( سئو ) چگونه می تواند این همه اختلاف نظر را در خود جای دهد؟ آیا بعضی از این نظرات اشتباه هستند؟
پاسخ این سوال خیلی واضح است. عده ای بر این باورند که اختلاف نظر در سئو امری اجتناب ناپذیر است.
من هم با این حرف موافقم. سئو دریایی از دانسته ها و ندانسته هاست. موضوعات زیادی وجود دارد که هرگز در تمام دنیا متخصصین سئو بر سر آن ها به یک نظر واحد نرسیده اند.
به عنوان مثال، یکی از مواردی که متخصصین و صاحب نظران سئو در سراسر دنیا هنوز بر سر آن اختلاف نظر دارند، این است که:

آیا رفتار کاربر تاثیری در رتبه سایت در SERP دارد یا خیر؟

مثلا اینکه وقتی شخصی بر روی یک سایت در نتایج کلیک می کند، اینکه بعد از آن چقدر بر روی صفحه بماند، آیا صفحات دیگر را ببیند یا نبیند، بعد از آن به سایت دیگری وارد بشود یا نشود و مواردی از این قبیل، تاثیر مستقیم در رتبه سایت در گوگل دارند یا خیر؟

خوب این مساله بسیار مبهم است و نظرات کاملا مخالف با منطق های خود به تبیین دلایلی برای اثبات حرف خودشان می پردازند.
و از همه مهم تر اینکه گوگل خودش هیچ حرفی در اثبات یا رد این حرف نزده است !!!

برای همین، این مساله مبهم مانده و این در حالی است که سئو کاران در سراسر جهان، بدون توجه به اینکه موافق یا مخالف تاثیر رفتار کاربر بر رتبه سایت باشند، موفق یا غیر موفق هستند. یعنی برخی از آن هایی که با این حرف موافقند، موفق شده اند و همچنین بعضی از سئو کارانی که مخالف این موضوع هستند !

اما متاسفانه ده ها برابر بیشتر از این مسائل مبهم سئو، موضوعاتی هستند که سئو کاران ایرانی بر سر آن ها اختلاف نظر های ۱۸۰ درجه ای دارند.

با بولد کردن کلمه، به سئو کمک می شود.

با لینک کردن کلمه کلیدی هدف یک صفحه به همان صفحه، به سئو کمک می شود.

هرچقدر کیفیت عکس های یک سایت پایین تر باشد، به دلیل کم کردن حجم صفحه برای سئو مفید تر است!

این ها گزاره هایی هستند که گاه و بی گاه از سئو کاران محترم می شنویم و می بینیم.
من به شخصه با هر سه این ها و صد ها مورد دیگر از این گونه حرف های بی اساس و اشتباه مخالفم. چرا که گوگل بارها و بارها و به شکل های مستقیم و غیر مستقیم اعلام کرده که این موارد چگونه بر سئو تاثیر گزارند. این ها با موضوعاتی از سئو که گوگل در مورد آن ها سکوت می کند، تفاوت دارند.

به طور مثال، در مورد “بولد کردن کلمه کلیدی هدف” برای بهبود وضعیت سئو سایت، می توان به راحتی اثبات کرد که چنین نیست!

چطور؟!

پاسخ: گوگل بارها تاکید کرده که بنیان و اساس سئو، ارائه محتوای با کیفیت و مرتبط به جستجوی انجام شده توسط کاربر است. آیا اینکه یک کلمه در صفحه ای بولد شده باشد، خیلی زیاد تکرار شده باشد، به همان صفحه لینک شده باشد و و و … به این معنی است که آن صفحه محتوای با کیفیت و مرتبطی به کاربر ارائه می دهد؟

خیر

پس چرا بعضی از سئو کاران محترم بر این عقیده هستند؟

  • نداشتن دانش کافی: مشخصا آن ها نمی دانند که این گونه نیست و فکر می کنند که همه چیز را بهتر از بقیه آموخته اند. این گونه افراد معمولا اصلا مطالعه ندارند.
  • استفاده از خرافات: بعضی ها که دانش خوبی از سئو ندارند، این گونه خرافات سئویی را پخش می کنند.
  • به روز نبودن: بعضی از این موارد در گذشته مستقیما تاثیر گذار بوده اند اما امروز دیگر رتبه سایت شما در گوگل هیچ ربطی به آن ها ندارد. این گونه افراد معمولا در گذشته مطالعه داشته اند ولی مسائل و تغییرات روز را دنبال نمی کنند.

چگونه با این تخصص و دانش اشتباه در سئو مقابله کنیم؟

این کار خیلی ساده است. کافیست به موارد زیر توجه کنیم تا گیر چنین افرادی نیفتیم.

کسی که روش کارش را توضیح نمی دهد.

ندادن اطلاعات درباره روند سئو

این گونه افراد معمولا آن هایی هستند که فکر می کنند سئو خیلی ساده و خلاصه است. بنابراین از توضیح دادن روند کارشان خودداری می کنند تا مبادا یک وقت کسی از حرف هایشان، تمام سئو را یاد بگیرد.

این طرز فکر ناشی از فقدان دانش سئو است. چرا که اگر کسی به خوبی متخصص سئو باشد، می داند که فرد دیگری نیم تواند به راحتی و با شنیدن چند جمله از او، تمام دانش او را یاد بگیرد، حتی نمی تواند بخشی از آن را بفهمد !

همیشه از سئو کار مجموعه بخواهید که کار هایش را حداقل به صورت خلاصه برای شما توضیح بدهد.

کسی که مدعی است کارش رمزی دارد که بقیه نمی دانند.

اسرار و رمز های سئو

عده ای ضمن اینکه کارشان را برای کس دیگری توضیح نمی دهند، معتقدند که نتیجه گرفتن آن ها متکی بر رعایت یک سری اسرار و رمز هایی است که هیچ کس جز ان ها و عده محدود دیگری نمی دانند.

یک سئو کار برجسته و متخصص، می داند که هیچ رمز یا به اصطلاح خودم “دکمه ای” وجود ندارد که با فشردن آن، به رتبه ۱ گوگل بیایید ! برای دست یافتن به این جایگاه باید میلیون ها دکمه را بفشارید و اگر شما آن ها را بهتر از بقیه عمل کنید، جایگاه رتبه ۱ گوگل ارزانی تان !

اما به عنوان یه توصیه دوستانه، برادرانه، فرزندانه یا پدرانه، با طناب افرادی که دانش خود را مخفی می کنند به عنوان متخصص سئو به چاه نروید.

چیزی به نام اسرار سئو وجود ندارد و سئو مجموعه ای از اصول و قواعد منطقی و قابل درک است. افراد و شرکت هایی که بر این عقیده اند، بهترین شرکت های سئو نیستند.

افرادی که سئو را مساوی با خریدن لینک می دانند.

paid backlinks - خریدن بک لینک

هنگامی که یک سایت دارای تعداد زیادی لینک از خارج از آن ( از سایت های دیگر ) یا به اصطلاح بک لینک است، این سایت از نظر گوگل دارای اعتبار بالاتری است.
از همین رو، تعدادی از سئو کاران و همکاران عزیز ما، تمرکز اصلی خود را روی خرید بک لینک یا تهیه لینک هایی که رایگان هستند می گذارند که اصلا کار اشتباهی نیست !
اما مشکل از جایی آغاز می شود که تهیه و خرید بک لینک، مهم ترین دغدغه یک سایت برای بالا آمدن باشد.

همانطور که می دانید گوگل از حدود ۲۰۰ فاکتور ( به عقیده ای دیگر حدود ۵۰۰ فاکتور ) برای رتبه بندی سایت ها در صفحات جستجو ( SERPs ) استفاده می کند. تنها یکی از آن ها، لینک هایی هستند که به طرق مختلف به سایت هدف اشاره می کنند. یک سایت بدون داشتن سئو داخلی و خارجی مناسب، محتوایی به حجم و کیفیت بالا، اعتبار و همچنین مارکتینگ و برند سازی، هرچقدر هم بک لینک داشته باشد خیلی نتیجه مطلوبی نمی گیرد. منظور من در اینجا از نتیجه نگرفتن سایتی که در حیطه سئو، فقط روی بک لینک تمرکز می کند، دو مورد است.

  • نه تنها در حوزه کسب و کار خود موفق نمی شود.
  • بلکه حتی به طور خاص، در سئو هم قدرت نخواهد گرفت و در نتایج بالا نمی آید.

چند پیشنهاد به همکاران و سروران خودم

این بخش از صحبت من برمیگردد به همکاران و دوستان عزیز خودم که در حیطه سئو فعال هستند. شمایی که در حال خواندن این مقاله هستی، سرور و استاد من هستی و بهتر و بالاتر هم خواهی بود اگر:

  1. منابع و مراجع سئو را دنبال کنید: این مراجع شامل searchengineland.com ، moz.com ، searchenginejournal و بسیاری سایت های دیگر است که در یافتن آخرین استاندارد های روز دنیا در سئو پیش گام هستند. بعد از مراجعه به این سایت ها و برای جمع بندی می توانید به بلاگآموزش سئو سایت هم سری بزنید. مطالب داغ و روز شامل اخبار، آموزش ها و تازه های سئو را برایتان گردآوری می کنیم.
  2. روز شامل اخبار، آموزش ها و تازه های سئو را برایتان گردآوری می کنیم.
    اسیر خرافات و ندانسته های خود نشوید: همه ما دانشی داریم. هر کدام از سئو کاران محترم بخش هایی را نمی دانند. هر کس که ادعا کند تمام موارد سئو را می داند جایش در تیمارستان است ! اگر باور داشته باشیم که مواردی وجود دارند که ما در آن ها ضعف داریم و کاملا بر آن ها تسلط نداریم، این موضوع باعث می شود که انگیزه مطالعه و به روز بودن را داشته باشیم.
  3. از یاد دادن به یکدیگر هراسی نداشته باشید: همانند هر جامعه دیگری، جامعه وب مستر ها و سئو کاران هم اگر بتواند دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارد، روز به روز پیشرفته تر می شود و تک تک افراد این جامعه ( البته آن هایی که توهم دانستن همه چیز را ندارند ) از یکدیگر چیزها و روش های جدیدی را یاد می گیرند و این جامعه با استفاده از جمعیت و دانش خودش، خودش را پیشرفت می دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *