کاوشگران صنعت پارس آرین راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی | دانلود پروژه رایگان و تازه های تکنولوژی و کامپیوتر
۰

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

programing (1)در مفهوم کلی، کد برای صحبت کردن، کنترل کردن یا ارتباط برقرار کردن با ماشین (کامپیوتر) کاربرد دارد. کد مترادف زبان کامپیوتر است.

هر چیزی که شما به عنوان نرم‌افزار می‌شناسید، از قبیل سیستم عامل کامپیوترتان، برنامه ‌های موبایلتان، وب سایت های محبوبتان، از طریق یک زبان کامپیوتری مانند Python، C، Java، Scala، Ruby، Go، PHP و ده ‌ها زبان دیگر طراحی و کدنویسی شده‌اند.

هدف از این زبان‌ ها این است که من و شما بتوانیم با کامپیوترمان ارتباط برقرار کنیم، به روشی که شبیه به زبان انسان است و به راحتی می‌تواند به کد ماشین ترجمه شود.

زبان ‌های کامپیوتری از حیطه بسیار فنی و تا حدودی کاملا عددی اجرا می شود تا به چیزی برسد که شروعش مثل زبان انگلیسی بوده است. هزاران زبان کامپیوتری وجود دارد که مثلا یکی از آن ها کاملا بصری و حتی یکی از آن ها ایسلندی است.

در این مقاله در مورد زبان های کامپیوتری عمده و بزرگ بحث می شود، ارتباط آن ها با یکدیگر، زبان هایی که شما باید یاد بگیرید و از همه مهتر اینکه چرا باید زبان کامپیوتری یاد بگیرید؟

چه زبانی را باید یاد بگیرید؟

چند سوال وجود دارد که باید قبل از اینکه شروع به یادگیری زبان کامپیوتری کنید از خودتان بپرسید.

دنبال چه نوع شغلی هستید؟

  • طراح یا گرافیست رابط کاربری: در یک دفتر بصورت تمام وقت یا با یک تیم از راه دور برای ساخت وب سایت ‌های زیبا کار می‌کنید. پس باید CSS، HTML ، JavaScript/jQuery،Git & GitHub، Sass، JavaScriptFrameworks را یاد بگیرید.
  • توسعه دهنده نرم افزارهای تحت وب که بصورت آزاد کار می کند: وب سایت های کاربردی و زیبا برای مشتریان آزاد درست می کنید. بصورت مستقل بر روی برنامه خود کار می کنید و تمام مسئولیت های پروژه بر عهده شما می باشد. پس باید HTML، CSS، PHP، JavaScript/jQuery، Git & GitHub، Sass، JavaScript Frameworks، WordPress را یاد بگیرید.
  • توسعه دهنده نرم افزار سمت سرور: در قلب پروژه کار می کنید، محاسبات بر روی داده های پروژه را انجام می‌دهید و ساختار قدرتمند پشت وب سایت را می سازید. پس باید HTML، CSS، PHP، Git & GitHub، Ruby on Rails را یاد بگیرید.
  • توسعه دهنده برنامه های موبایل: برنامه ها و سایت هایی را می سازید که نهایتا در جیب مردم و یا حتی بر روی مچ دست آن ها قرار می گیرد. احتمالا فقط با وب موبایل سروکار دارید. پس باید HTML، CSS، Git & GitHub، Objective-C & Swift، Android را یاد بگیرید.
  • مدیریت محتوا در یک شرکت و یا بصورت آزاد: با مهارت های فن آوری اما نه در یک شغل کاملا فنی کار می کنید. یادگیری اصول مدیریت محتوا زمان زیادی لازم دارد. پس باید HTML، CSS، PHP، WordPress را یاد بگیرید.

چه زبان کامپیوتری را باید یاد بگیرد و چرا؟

اگر چه صدها زبان کامپیوتری سطح بالا وجود دارد، اما فقط دوازده زبان کامپیوتری تجاری هستند. احتمالا نام برخی از آن ها مانند JavaScript، PHP و Ruby را شنیده اید.

قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، بگذارید یک چیز را روشن کنیم: چیزی با عنوان بهترین زبان کامپیوتری برای یادگیری و استفاده وجود ندارد.

برنامه نویسان عاشق بحث کردن و سروکله زدن در مورد اینکه یک زبان برنامه نویسی بهتر از زبان دیگری است هستند، در برخی موارد، زبان های خاصی وجود دارند که برای انجام کارهای ویژه ای مشهور هستند.

اغلب برنامه نویسان در طول حرفه کدنویسیشان بیشتر از یک زبان کامپیوتری یاد خواهند گرفت و مهمترین عامل زمانی است که شما می خواهید تصمیم بگیرید برای کارتان از کدام زبان برنامه نویسی استفاده کنید و کدام یک را به عنوان بهترین انتخاب می کنید.

15 زبان کامپیوتری محبوب

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

HTML و CSS

احتمالا شنیده اید که اصلاح های “زبان کامپیوتری” و “زبان برنامه نویسی” به جای همدیگر استفاده شده اند، اما در واقع اینطور نیست.

زبان های برنامه نویسی زیرمجموعه ای از زبان های کامپیوتری هستند که به کامپیوترها برنامه می دهند، به این معنی که به کامپیوترها می گویند چکار بکنند.

HTML و CSSدو نمونه از زبان های کامپیوتری هستند که به طور خاص زبان های برنامه نویسی نیستند. اما این بدان معنی نیست که شما نباید آن ها را یاد بگیرید! در حقیقت یادگیری HTML و CSSبرای تمام توسعه دهندگان برنامه های تحت وب و طراحان وب لازم و ضروری است و این بهترین بخش برای شکوفایی توسعه دهندگان وب در شروع کار است.

HTML به مرورگر شما می گوید که هر بخش از صفحه وب شما چگونه باشد.

درک اینکه مرورگرها چگونه HTML را تفسیر می کنند برای من بسیار با ارزش است، مرورگر شما (به عنوان مثال Chrome یا Firefox) برای خواندن HTML ساخته شده است.

در زمان مراجعه به یک وب سایت چه می بینید؟ احتمالا عنوان سایت، نوار منو و برخی بلوک های متنی را می بینید. یک مرورگر می تواند تفاوت بین یک پاراگراف و عنوان را نمایش دهد چون همه محتویات یک سایت به وسیله تگ های HTML مشخص شده اند.

تگ های HTML مانند این تگ:

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

شما HTML را مانند یک متن معمولی می‌نویسید و فقط با پسوند .html ذخیره می کنید. تنها چیزی که شما برای ساختن یک وب سایت لازم دارید HTML است، اما HTML نمی تواند سایت زیبا و چشمگیری ایجاد کند.

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

در حالی که HTML، هر بخش از صفحه وب را شناسایی و طبقه بندی می کند، CSS، شکل و ظاهر آن بخش ها را تعیین می کند. در مثال بالا، ممکن است فهمیده باشید که تگ <p> به مرورگر می‌گوید که هر چیزی بین این تگ قرار دارد یک پاراگراف است. برای اینکه رنگ نوشته همه پاراگرافها صورتی و فونتهای پاراگراف Bold باشد می‌توانیم کدهای CSS شبیه زیر بنویسیم:

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

مثل HTML، می توانید CSS را در یک ویرایشگر متنی بنویسید، فقط به جای اینکه فایل را با پسوند .html ذخیره کنید از پسوند .css استفاده نمائید.

با استفاده از CSS می توانید با رنگ ها، فاصله ها، طرح ها، حاشیه ها و فونت های متفاوت صفحات وب زیبا بسازید. قدرت CSS در این حقیقت نهفته است که CSS صفحات وب را به طور کلی کنترل می‌کند و به آن ها ساختار مناسبی می دهد که با یک framework سازگار باشد. لازم نیست که در مورد هر صفحه تصمیم بگیرید، اگر می خواهید ظاهر همه صفحات را تغییر بدهید فقطstylesheet را ویرایش کنید.

مهارت های HTML و CSSمفید هستند و در مشاغل مختلف از بازاریابان شبکه اجتماعی تا طراحان باتجربه کاربرد دارد.

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

JavaScript

زمانی که یک پنجره در وسط صفحه کامپیوتر شما باز می شود “سلام! خبرنامه ما را ببینید!”، یا زمانی که توئیتر شما بصورت اتوماتیک بروزرسانی می شود و یا زمانی که بر روی لیست کشویی در مرورگر موبایلتان کلیک می کنید، همه این ها نمونه هایی از JavaScript هستند.

JavaScript وبسایت ها را تعاملی می کند، HTML و CSS را می گیرد و با استفاده از روش هایی آن ها را حرکت می دهد بدون اینکه صفحه بارگذاری شود. اگر بعضی چیزها در وب سایت حرکت می کنند بدون اینکه شما کاری انجام داده باشید، این کار از طریق JavaScript انجام می شود.

JavaScript مدتی است در اطراف ما وجود دارد، اما تا حدود ده سال قبل یعنی زمان ظهور Ajax و Web 2.0. خیلی معروف نبود. تکنولوژی هایی که به یک روش کاملا جدید از JavaScript استفاده کردند، این امکان را فراهم ساختند که صفحات وب پویاتر از قبل باشند.

امروزه JavaScript به طور غیرقابل باوری محبوب و پرطرفدار است، مخصوصا در framework هایی که HTML، CSS و JavaScript را ترکیب می کنند. Framework های محبوب مانند Ember.js، Angular.js و Backbone.js امکان استفاد پیچیده تر از Ajax و همچنین Node.js را می دهند، که اجازه می دهند JavaScript در سمت سرور اجرا شود، JavaScript یکی از بهترین زبان های کامپیوتری است. آمار تحلیلی شغل ها در سال 2014 نشان داد که JavaScript یکی از زبان های کامپیوتری موردنیاز است که نزدیک به 14% از آگهی های استخدام برنامه نویس مربوط به استخدام برنامه نویسانJavaScript می باشد.

ممکن است اسم “Java” را نیز شنیده باشید اما در واقع “Java” یک زبان کاملا متفاوت است، به عنوان مثال شباهت Java و JavaScript مثل شباهت Car و Carpet است.

زبان های بالا HTML، CSS و JavaScript همگی زبان های تحت وب سمت کلاینت هستند، به این معنی که این زبان ها به بخش هایی از وب سایت، انیمیشن و ویژگی های ظاهری می دهند که شما در مرورگر خود آن را ببینید و با شما تعامل داشته باشد. زبان های سمت کلاینت این امکان را فراهم می سازد تا مطالبی را که در یک صفحه وب قرار می دهید تاثیرگذار باشد، به این صورت که چه ساختار و چه ظاهری داشته باشد، و کاربران چگونه با آن در تعامل باشند.

وب سایت ها در حال حاضر شبیه کوه های یخی هستند: در ظاهر فقط چیزهایی که بالای آب شناور هستند را می بینید، اما آن ها از صدها متر زیر عمق آب می آیند.

“backend” به همه چیزهایی گفته می شود که قبل از اینکه به مرورگر شما بیاید در سمت سرور اتفاق می افتد، مانند: سیستم ها و ساختارهایی که ویرایش می شوند، ذخیره می شوند، و منبع داده ها و محتویاتی که باعث می شوند شما وب سایت را ببینید. برای مثال، اگر شما در حال رزرو کردن بلیط یک پرواز هستید، چک کردن قیمت پروازها یک کار سمت سرور (backend) است. یک کار سمت سرور می تواند بسیار ساده یا بسیار پیچیده باشد. در سمت سرور ویرایش هایی انجام می شود بدون اینکه کاربر متوجه شود که تغییر صورت گرفته است. معمولا کسانی که می گویند برنامه نویسی می کنند، آنها کسانی هستند که در پشت صحنه کار می کنند.

تمامی زبان هایی که در ادامه شرح داده می شود همگی در برنامه نویسی سمت سرور استفاده می شوند:

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

PYTHON

Python یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است. اگر شما دانشجوی کارشناسی ارشد زیست شناسی یا ریاضی باشید این زبان برنامه نویسی برای کار با داده ها عالی است، محققان دانشگاهی عاشق این زبان هستند. گوگل هم Python را دوست دارد (یوتیوب با Python نوشته شده است)، چون حجم داده های گوگل بیش از حد زیاد است.

اگر چه برای وب طراحی نشده است، به لطف فریمورک Django و فریمورک های دیگر، برنامه نویسان وب هر چه بیشتر در حال تبدیل کردن به Python هستند، مخصوصا برای وب سایت هایی که درگیر داده های سنگین هستند یا متن را تحلیل می کنند.

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

COBOL

گریس هاپر اوایل کارش بر روی کامپایلرها منجر به توسعه دادن زبان کوبول در سال 1969 شد، Cobol یکی از زبان های برنامه نویسی سطح بالا است که برای اولین بار به طور گسترده ای به تصویب رسید.

به دلیل قدمت Cobol، یا شاید به خاطر خود Cobol است که هنوز در کل اینترنت وجود دارد. Deon Newman معاون IBM می گوید “تعداد 23 نفر از خرده فروشان برتر جهان، 92 بانک از 100 بانک برتر و 10 تا از بزرگترین بیمه ها، تمام عملیات هسته ای را به برنامه های Cobol واگذار می کنند، که بر روی mainframe های IBM در حال اجرا هستند”

معمولا شرکت ها برای نوشتن برنامه های نرم افزاری جدید از Cobol استفاده نمی کنند، در عوض اغلب نرم افزارهای قدیمی با Cobol نوشته شده است. گفته می شود، از آنجا که تعداد کدهای Cobol زیادی وجود دارد و تعداد کمی از برنامه نویسان جدید خود را مستلزم یادگیری زبان می دانند، تعداد تقاضا برای توسعه دهندگان Cobol زیاد است. فقط انتظار نداریم که مجموعه تکنولوژی های جدید را تحت تأثیر قرار دهد.

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

C

قدمت زبان C مثل زبان Cobol به سال 1969 بر می گردد، که در آزمایشگاه های Bell متولد شد. زبان C در واقع بر اساس یک زبان قدیمیتر که B نام داشت ساخته شد. زبان C به عنوان یک زبان بسیار محبوب رونق گرفت و بعضی بر این باورند که زبان C محبوبترین زبان ایجاد شده تا کنون است. هنوز در برنامه علوم کامپیوتر این زبان تدریس می شود.

C یک زبان همه کاره است که کدهای آن برای کار بر روی سیستم عامل های مختلف مانند Mac، Windows و Linux نیاز به تغییر آنچنانی ندارد.

C یک زبان کامپیوتری سطح پایین است زیرا خیلی به زبان کامپیوتر وابسته است، و معمولا از آن برای ارتباط با سخت افزار کامپیوتر استفاده می شود.

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

JAVA

اگر منتظر لود شدن یک انیمیشن هستید و فقط در صفحه نمایش یک فنجان قهوه نمایش داده می شود، در حال بارگذاری جاوا هستید.

Java (هیچ ارتباطی به JavaScript ندارد) یک زبان برنامه نویسی شیء گرا که معمولا برای قرار دادن رسانه و سایر محتویات بر روی plateform های مختلف استفاده می شود. جاوا نویسان برای تاکید بر انعطاف پذیری Java از یک اصطلاح قدیمی که “یک بار بنویس و در هر جا خواستی اجرا کن” استفاده می کنند، Java این امکان را به برنامه نویسانش می دهد که برنامه هایشان را بر روی plateform های مختلف یا سیستم عامل های مختلف بدون انجام سفارشی سازی اجرا کنند (مثلا یک برنامه که برای یک کامپیوتر نوشته شده است بر روی موبایل اجرا شود).

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

++C

در زبان های برنامه نویسی عملگر ++ به این معنی است که به اضافه 1 شده است ( یعنی با عدد 1 جمع شده است). Bjarne Stroustrup بنیانگذار زبان ++C بر چه اساسی نام ++C را برای این زبان انتخاب کرده است. ++C یک درجه بهتر از C است، آیا واقعا اینطوری است؟

یکی از مواردی که ++C بهبود یافته زبان C است به دلیل نحوه ذخیره و سازماندهی اطلاعات است. به جای لیست کردن اطلاعات خروجی در رشته های طولانی، ++C (یک زبان شیء گرا است) علاقه دارد اطلاعات را دسته بندی کند. تفاوتش مثل این است که به جای اینکه نهار خود را در یک ظرف گذاشته و به سر کار ببرید، سیب را زیر بازویتان بذارید، ساندویچ را در دستتان نگه دارید، ظرف آب را در دست دیگرتان بذارید و پاکت چیپس را با دندانهایتان بگیرید.

برتری ++C به خاطر این است که اطلاعات را دسته بندی و سپس ذخیره می کند، ++C در برای برنامه های بزرگ و پیچیده ای مانند ویندوز استفاده می شود.

در اینجا اطلاعاتی در مورد موقعیت های شغلی برنامه نویسی موجود قرار داده شده است که می توانید با استفاده از این اطلاعات شغل موردنظر خود را انتخاب کنید

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی 

#C

آیا شما هم متوجه شدید که C زاد و ولدهای زیادی داشته است؟ C یک زبان قدرتمند است، پس این حس را ایجاد می کند که زبان های دیگر بهبود یافته آن باشند.

#C در واقع اشتراکات زیادی با C و ++C ندارد. # فقط بخشی از نام زبان است و معنی خاصی ندارد. #C خاتمه زبان های برنامه نویسی بودند که در نام خود # داشتند، مایکروسافت قبل از شروع ساخت #C زبان هایی با نام های A# و F# ایجاد کرده بود.

#C هم مانند ++C برای ساخت برنامه های ویندوزی زیادی استفاده می شود و #C انتخاب مناسبی برای توسعه دهندگان نرم افزارهای تحت وب بر روی سرورهای ویندوزی می باشد.

می گویند: منحنی یادگیری C# سریعتر است، که می تواند فرآیندهای توسعه سریعتر و بهتری از C و ++C ایجاد کند.

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

RUBY

Ruby بر این باور ساخته شد که زبان های کامپیوتری باید شبیه زبان انسان باشند.

در سال 1995، Yukihiro Mastumoto زبان Ruby را طراحی کرد که نوشتن و فهمیدن آن برای برنامه نویسان آسان باشد.

کد نویسی در زبان های کامپیوتری قدیمی به این گونه بود:

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

اما کدنویسی در Ruby به این صورت است:

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

خیلی جالب است، نه؟

10 سال بعد در سال 2005، فریمورک Ruby on Rails ساخته شد که امکان ایجاد کردن صفحات وب با استفاده از Ruby را فراهم ساخت. در حال حاضر Ruby یکی از زبان هایی است که درخواست و تقاضای زیادی دارد، و سایت های قدرتمندی همچون Twiter و Hulu با Ruby ساخته شده اند.

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

PHP

PHP یکی از محبوبترین زبان های برنامه نویسی تحت وب می باشد، چون اولین زبان برنامه نویسی بود که برای استفاده در وب طراحی شد، و PHP زبانی است که یکی از قدرتمندترین CMS ها یعنی WordPress با آن نوشته شده است. (20% از کل وب سایت های جهان با WordPress ساخته شده است)

زمانی که شما یک وبلاگ WordPress را مرور می کنید و یا در فیس بوک نظر می دهید و مطلب قرار می دهید باز هم PHP انجام این کارها را برای شما فراهم می آورد.

شما احتمالا LAMP را در کنار PHP دیده اید. LAMP نام روش های تنظیم کردن وب سرور می باشد، تنظیم کردن بانک اطلاعاتی، سیستم عامل و زبان برنامه نویسی تحت وب می باشد.

LAMP مخفف کلمات زیر است:

Linux (operating system)

Apache (web server)

MySql (database)

PHP (web programming language)

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

SQL

وقتی یک وب سایت ایجاد می کنید، آدرس وب سایت شما URL (از طریق این آدرس کاربران می توانند شما را پیدا کنند) سایت است، اما این آدرس جایی نیست که اطلاعات شما در آن قرار دارد.

زمانی که یک پست در وبلاگ خود قرار می دهید، در واقع آن متن ها را که نوشته اید به بانک اطلاعاتی می فرستید و در آنجا نگهداری می شوند. هر زمانی که صفحه شما بارگذاری می شود، آن متن ها از بانک اطلاعاتی بازیابی می شود و در صفحه نمایش نشان داده می شود که کاربران آن را ببینند و بخوانند.

برای بازیابی اطلاعات درون بانک اطلاعاتی با یک زبان برنامه نویسی مانند SQL صحبت می کنید.

SQL را با MySQL اشتباه نگیرید: SQL یک زبان برنامه نویسی است و MySQL یک بانک اطلاعاتی محبوب است که با زبان SQl صحبت می کند.

بانک اطلاعاتی های مشهور دیگر SQL ، Microsoft SQL Server و PostgerSQL هستند.

SQL مخفف (Structured Query Language) که بسیار ساده است.

اگر بخواهید کاربرانی را بازگردانید که سن آنها بیشتر از 35 سال است کد زیر را می نویسید:

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

همچنین باید توجه داشته باشید که: برخی از افراد مخالف SQL هستند، و یا عضو جنبش های ضد SQL هستند و ترجیح می دهند از بانک اطلاعاتی استفاده کنند که خیلی ساخت یافته نباشد. Cassandra یک بانک اطلاعاتی alternate (متناوب) است، و تعداد دیگری هم از این دست وجود دارد. بسیاری از شرکت ها مانند Facebook و Twitter از ترکیب این دو نوع بانک اطلاعاتی استفاده می کنند، که خیلی خوب است – کار کردن با چندین قالب بانک اطلاعاتی عالی است – به شما شغل مدیریت بانک اطلاعاتی را توصیه می کنم.

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

OBJECTIVE-C

Objective-C در سال 1983 ایجاد شد، و چون برنامه های قدرتمند iPhone و OSX را تولید کرد خیلی سریع مشهور شد. به نوعی شبیه زبان C است، اما با توسعه بسته که آن را بیشتر شیء گرا می سازد. برخی از قابلیت های اضافی Objective-C از زبان Smaltalk می آید.

اگر چه Apple اخیرا یک زبان جدید برای برنامه نویسی برنامه های موبایل به اسم Swift گسترش داده است، اگر می خواهید در توسعه برنامه های iPhone کار کنید زبان Objective-c را یاد بگیرید.

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

SWIFT

Swift یک زبان برنامه نویسی است که مخصوص برنامه نویسی iOS اپل و OSX طراحی شده است، به این معنی که برای برنامه های Mac و iPhone می توانید از Swift استفاده کنید. به وسیله Chris Lattner طراحی شد و در سال 2010 طراحی آن شروع شد. از یان زبان با نام تجاری جدید در سال 2014 پرده برداری شد که بر اساس زبان Objective-C است، این زبان با هدف بهبود بخشیدن برخی از مشکلات Objective-C و کاربر پسندتر کردن Objective-C برای توسعه دهندگان طراحی شد.

هنوز باگ های زیادی در زبان Swift وجود دارد، اگر می خواهید برنامه هایی برای iOS و OSX تولید کنید هنوز هم باید برای این کار زبان Objective-C را یاد بگیرید.

راهنمای ساده و جذاب برای شروع برنامه نویسی

R

به خاطر دارید در بالا گفتیم که Python برای دانشگاهیان و کسانی که نیاز به پردازش حجم زیادی اطلاعات دارند مفید است. R نیز برای کار با اطلاعات، بسیاری از نظرسنجی ها، گرافیک و برنامه های آماری طراحی شده است.

می گویند R یک زبان برنامه نویسی دوستانه نیست و فقط برای دانشگاهیان و محققانی که با حجم زیاد اطلاعات کار می کنند ساخته شده است.

اگر انجام کاری به شما درخواست داده شود که حجم زیادی اطلاعات دارد، یاد گرفتن زبان برنامه نویسی R و انجام کار با این زبان پیشنهاد خوبی است.