کاوشگران صنعت پارس آرین JavaScript چیست؟ | دانلود پروژه رایگان و تازه های تکنولوژی و کامپیوتر
۰

JavaScript چیست؟

JavaScript-770x186

 

JavaScript یکی از زبان‌های پرطرفدار وب می‌باشد که هم به صورت ساخت یافته و هم به صورت شی گرا مورد استفاده قرار می گیرد. جاوا اسکریپت درون کدهای HTML قرار می‌ گیرد و بر روی مرورگر بازدید کننده اجرا می‌شود. جاوا اسکریپت توانایی تغییر در محتویات المان‌ های نمایش داده شده را دارد به گونه ای که امکان پویا سازی صفحات وب را فراهم می‌آورد.

باید توجه داشت که جـاوا اسکـریپت و جاوا دو زبان کاملاً متفاوت هستند. دستورات جاوا برای اینکه بتوانند در یک مرورگر وب اجرا شوند، باید کامپایل شده و به فایل‌هایی با پسوند class تبدیل شوند. در مقابل جـاوا اسکـریپت از دستورات متنی استفاده کرده و می‌تواند در یک سند HTML نوشته شود. همچنین در حالی که جـاوا اسکـریپت برای نوشتن برنامه‌های ساده، افزودن قابلیت‌های دینامیک و ایجاد رابطه متقابل با کاربران بسیار مناسب است، به کمک جـاوا می‌توان برنامه‌هایی کاملاً پیچیده خلق کرد. اگر چه ساختار JavaScript به سی پلاس پلاس (++C) و جاوا شباهت دارد؛ این امر موجب یادگیری آسان آن می‌شود. از اینرو دستورهای متداول مانند iffortry..catch,while و… در زبان جاوا اسکریپت هم مشاهده می‌گردد.

infographic-Future-of-JS-Programming

برخی از قابلیت‌ های جاوا اسکریپت به این شرح است: تغییردر متن‌ها و رنگ و پس زمینه صفحات وب و تغییر در موقعیت قرار گیری آن‌ها، متحرک سازی و پویا نمایی، تعامل با کاربر و از طریق المان‌ های ورودی نظیر Textbox ها، RadioButton ها، TextArea و غیره، نمایش اخطار و یا پیام به کاربران، انجام محاسبات ریاضی، ساخت و تولید کد HTML بصورت پویا و برحسب شرایط مورد نیاز
جاوا اسکریپت دارای کتابخانه‌ های بسیار متنوعی است که امکانات و قابلیت‌ های بسیاری را در اختیار توسعه دهندگان وب قرار می‌ دهد. تنوع فریم ورک ها و کتابخانه‌های این زبان برنامه نویسی باعث شده است تا شیوه‌های رایج برنامه نویسی در JavaScript بهبود یابد و بر کاربرد های آن بیافزاید.

چرا JavaScript ؟

  • کتابخانه‌های بسیار متنوع و کاربردی
  • سادگی در برنامه نویسی و پیاده
  • قابلیت پویایی صفحات استاتیک وب
  • برخی از عملیات را نمی‌توان بدون استفاده از این زبان برنامه نویسی انجام داد. نظیر تعامل با کاربر، یافتن اطلاعات کاربری بازدید کنندگان نظیر IP های آن‌ها و موارد دیگر
  • نزدیک بودن این زبان برنامه نویسی به زبان‌ها برنامه نویسی دیگر نظیر C, C++ و یا C#
  • امکان استفاده از کتابخانه‌های آماده این زبان برنامه نویسی نظیر کتابخانه‌های استاندارد ریاضی

میزان استفاده از کتابخانه های جاوا اسکریپت – به نقل از builtwith

JavaScript-Library-technologies